Weesfietsen krijgen tweede leven

Samenwerking tussen Rotary en lokale partners werpt vruchten af.

Sinds 2015 krijgt ’s Heeren Loo ‘weesfietsen’ van gemeente Katwijk. We kennen ze allemaal, dit zijn fietsen die lange tijd ergens (in de weg) staan, dan voorzien worden van een label en uiteindelijk door de gemeente of handhaving worden verwijderd. Deze fietsen kunnen vaak nog best een ronde mee. In samenwerking met Rotaryclub Sassenheim worden mensen met een beperkt budget blij gemaakt met deze fietsen. De Rotaryclub richt zich onder andere op bestrijding van armoede en eenzaamheid. Dit initiatief past hier perfect bij.

De kringloopwinkel ‘De Berghshop’ op het woonzorgpark Willem van den Bergh in Noordwijk neemt deze fietsen in ontvangst. De cliënten die daar werken knappen deze fietsen op, onder begeleiding van een fietsenmaker. Alle kosten die gemaakt worden voor reparatie en onderdelen, worden door de Rotary Sassenheim bekostigd. En als ze klaar zijn komt Henk Woppenkamp in beeld. Hij heeft vanuit zijn rol als verbinder bij de Rotary veel contact met organisaties in Sassenheim die zich bezighouden met bestrijding van armoede en eenzaamheid, zoals Stichting Welzijn Teylingen, Wish-Omnia en de Roze Hulp.

Henk Woppenkamp, voormalig politiechef: “Stichting Wish-Omnia vindt dat iedereen mee moet kunnen doen met de maatschappij. Zij voorzien schoolgaande kinderen van de noodzakelijke basis om naar school te kunnen gaan en lessen te volgen. Een fiets, een laptop, rugzak en schriften. Het lijkt zo basaal, maar is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Wij maken dat vanuit de Rotary mede mogelijk.

Stichting de Roze Hulp helpt op schoolpleinen met gratis maandverband en kinderpakketten om bijvoorbeeld een traktatie te kunnen maken of een verjaardagsfeestje te kunnen vieren. De inhoud van die pakketten komt voor een deel bij de Berghshop vandaan.”

Martin de Haan, medewerker bij de Berghshop: “We krijgen hier zoveel goed speelgoed binnen. Soms helemaal nieuw. Maar ook gebruikte puzzels en spelletjes. Die worden door de cliënten nagekeken en gecontroleerd of ze compleet zijn. Dan sealen we ze en zijn ze als nieuw. We kunnen daar een kind weer heel blij mee maken.”

“De Oekraïense vluchtelingen die in Sassenheim wonen grijpen soms mis op eenvoudige dingen als een strijkplank of servies. Met een belletje naar de Berghshop is dat geregeld. Je kunt best zeggen dat Rotary Sassenheim in de Berghshop een belangrijke partner heeft gevonden. Het gaat erom dat de stichtingen die armoede bestrijden en zich inzetten tegen eenzaamheid elkaar weten te vinden. En dat we elkaar een stukje verder helpen. De rol die de Rotary hierin heeft is te verbinden en te adviseren. Ieder doet hierin zijn ding. Ik krijg er ontzettend veel positieve energie van! Mensen helpen is het mooiste wat er is!” sluit Henk enthousiast af.